Bár ma már egy digitalizált világban élünk, mégis akadnak olyan módszerek, melyek sosem mennek ki a divatból, és várhatóan soha nem tudják őket teljesen kiszorítani az online megoldások.
A marketing területén is akad egy ilyen, a WOM, azaz “word of mouth”, magyarra fordítva szájreklám. A jelentése pedög röviden annyi, hogy szóbeszéd alapján történő marketing, tehát amikor az emberek egymás között véleményeznek egy terméket vagy szolgáltatást.
Egy olyan eszközről van szó, melynek a jelentőségét napjainkban sokan lebecsülik, pedig sokkal hatásosabb, mint azt elsőre gondolnánk. Persze muszáj haladni a korral, és sokat segíthetnek az olyan megoldások, mint a MiniCRM felhőalapú szoftvere, de ne hanyagoljuk el teljesen a szájmarketing jelentőségét sem.
A pozitív szájreklám ereje
Vegyünk egy teljesen hétköznapi példát: közeleg az ebédidő, és az irodában ülve azon tanakodtok, honnan rendeljetek ebédet. Már több ételkiszállító cég oldalát is végignézted, a fotók gusztusosak, így a bőség zavarába kerültél, és a többiek is tanácstalanok.
Majd megérkezik egy tárgyalásról az egyik kollégád, aki a kérdésre kapásból rávág egy helyet, ahonnan ő már többször rendelt, és mindig nagyon ízlett neki az étel. Dilemma letudva, pár perc múlva már le is adtátok a rendelést.
Vagy itt egy másik példa: ma már több híres énekesnő és színésznő is piacra dobott saját parfümmárkát. Webshopból szeretnél rendelni, így megszagolni nem tudod egyiket sem, de mindegyiknek szép az üvege, és a leírása alapján csodás illata lehet.
Egy barátnőd azonban korábban már megvette Ariana Grande egyik parfümjét, és nagyon dicséri, hoz is neked mintát belőle. Immár semmi kétség, megtaláltad az új kedvenc illatodat.
Mi a tanulság a fenti esetekből? Az, hogy sok esetben nem a reklámok győznek meg, hanem más emberek ajánlásai.
Amikor visszafelé sül el a dolog…
A szájmarketing sajnos nemcsak pozitív, hanem negatív is lehet. Menjünk vissza ismét az ételrendelős példához.
Csak most csavarunk annyit a történeten, hogy a megérkező kolléga a lehetőségeket hallva az egyikre reagálva rögtön ezt mondja: “nem, onnan véletlenül se rendeljetek! Én a múltkor kipróbáltam, de összekeverték a rendeléseket, és a menüből kimaradt a leves. Amikor jeleztem az ügyfélszolgálatnak a problémát, egyáltalán nem voltak segítőkészek. Ráadásul nem is volt finom.”
Valljuk be, meglepő lenne, ha a többiek ezután is arra szavaznának, hogy erről a helyről rendeljetek…
Hogyan csináld jól a szájreklámot?
Erről nagyon hosszan lehetne írni, de a lényeg röviden annyi, hogy zsebelj be minél több elismerést, hogy az emberek előszeretettel ajánlják a cégedet másoknak! Ebbe sok minden beletartozik, a minőségi munkától és termékektől kezdve a megbízhatóságon át a segítőkész ügyfélszolgálatig, és persze az ár/érték arányt se hagyd figyelmen kívül.
Fontos, hogy a hírnevedet folyamatosan nyomon kell követned, és ha azt látod, hogy elkezd negatív irányba tolódni, mielőbb cselekedned kell.
(x) hirdetői tartalom