Rengeteg emberrel megtörtént már figyelmetlenségből, de kutasokkal is megesett már, hogy benzint tankolt dízel helyett. Sőt olyanról is hallottunk, aki ADBlue adalékanyagot töltött a dízel tartályba, mivel a két nyílás meglehetősen közel helyezkedett el egymáshoz. Majd mentségül a megzavaró környezeti hatásokat hozta fel.
A tankolási hibák egyike esetén sem szabad a motort beindítani, sőt a gyújtást sem jó ráadni, mivel az a motor károsodását okozhatja. A hibás töltőanyag típusa, illetve annak mennyisége dönt a hibaelhárítási teendők soráról.
Kevés benzin
Az a legjobb eset, ha a dízelüzemű személygépjármű csak egy kevés benzint kapott. Régebbi típusú autók esetében szokták még javasolni, hogy ha a teljes tank 5%-ánál kevesebb benzin került bele, tankolja tele dízellel. Ugyanis a mennyiségi adatok aránya miatt ez nem okozhat problémát.
Azonban szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy ezt csak valóban nagyon aprócska tankolási hiba esetén alkalmazza. Új típusú gépjárművek esetén, ha mégsem jön be, vagy tévedett a mennyiséggel kapcsolatban, akár több milliós kárt is okozhat magának. Inkább pár apróság betartásával biztosan elkerülheti a nagyobb bajt, és ezzel a kiadásokat is minimalizálhatja. Mindenképpen trailerre lesz szüksége, amivel az autót a legközelebbi dízelszervizbe viszi, ahol a tankmosást el tudják végezni. A leszívott üzemanyagnak búcsút inthet, de a befecskendező rendszert megmentették a károsodástól.
Nagyobb mennyiség
Egy ilyen autóval már semmiképp ne induljon el. A korszerű befecskendező rendszerek kifejezetten érzékenyek az üzemanyagra. Akár pár kilométer alatt képesek elkopni a nem megfelelő kenésből adódóan, vagy rosszabb esetben akár még ki is gyulladhat az autó. A legmodernebb autók már a vezető oldali ajtó kinyitásakor üzemanyagot szívnak fel a tankból.
Ezért nem megfelelő üzemanyag tankolása esetén soha ne nyissuk ki a vezető oldali ajtót, és a gépjárművet semmiképp ne indítsuk be. Start-stop rendszerű autókat egyáltalán bekapcsolni sem szabad ilyen esetben. A gyújtáskapcsolónál a kulcsot csak addig szabad elfordítani, amíg kiold a kormányzár. Ekkor félre kell tolni, és megvárni az autómentőt, amely a szervizbe viszi a gépjárművet.
Szerviz folyamata
A szerviz során leengedik az üzemanyagot, majd tisztára mossák a rendszert. Légtelenítik azt, majd ismét feltöltik gázolajjal. Ha mégis beindította az autót, akkor készüljön a legrosszabbra. Jellemzően az autó remegni kezd, majd leáll. Ennek következtében az injektorok és a szivattyú elkopik. Jó esetben még javíthatóak, legrosszabb esetben már javítottat vagy újat kell vásárolni helyette. Sajnos a nagynyomású szivattyú szervizére is szüksége lehet, hiszen az is károsodhatott.
Egy biztos, a hiba realizálásakor abba kell hagyni a gépjármű használatára tett minden kísérletet. Szakemberhez kell fordulni vele, aki képes megakadályozni a teljes károsodást. Ugyanis az újraindítások következtében apró fémszilánkok válhatnak le a szivattyúról a kenés hiánya miatt. A rendszerbe kerülő nemkívánatos anyagok pedig tönkretehetik az injektorokat is.
(x) Hirdetői tartalom