A Media1 podcast- és rádióműsorának vendége volt dr. Tóth Ágnes oktatatási szakértő, a METU (Budapesti Metropolitan Egyetem) elnök-vezérigazgatója, akivel azzel kezdtük a beszélgetést, hogy továbbra is olyan divatos-e még a médiaoktatás Magyarországon, mint régen, majd beszélgettünk az oktatás és azon belül a médiaoktatás aktuális és jövőbeni kihívásairól, de szóba került az is, hogy milyen hatása volt a COVID-19 világjárványnak a felsőoktatás és az egyetemek helyzetére.
Dr. Tóth Ágnes, a METU (Budapesti Metropolitan Egyetem) vezérigazgatója és Szalay Dániel (Media1) beszélget 2022. szeptember 2-án, a Media1 podcast- és rádióműsorának felvételén. Fotó: Révész Zsuzsa
Szóba került a tudomány megítélése és az, hogy az utóbbi években sokan megkérdőjelezik a tudományok hitelességét, álhírt emlegetnek egyes tudományok eredményei kapcsán – érzik-e mindezt az oktatási szférában is, és kell-e ez ellen tenni, illetve hogyan? Szóba kerültek a felsőoktatási rangsorok és az, hogy Magyarország nem áll jól a globális rangsorokban, de beszélgettünk arról is, hogy például az elméleti, lexikális tudás oktatására milyen hatása van/volt az internetes keresőrendszereknek mint amilyen például a Google. Az interjúban az is felmerült, hogy az oktatás mennyiben tud igazodni ahhoz, hogy számos szakma a jövőben valószínűleg eltűnik, egyes munkakörökben robotok váltják a munkaerőt. Milyen hozzáadott értékeket tud nyújtani az állami képzéshez képest egy magánegyetem?
A Media1 műsor 2020. január 20-i adásának első stúdióvendége Kovács Tibor, a legnagyobb példányszámú hazai napilap, a Blikk, valamint a Kiskegyed, a Glamour és a Kiskegyed című lapok kiadója, a Ringier Axel Springer Magyarország tavaly kinevezett új ügyvezetője, egyben a Magyar Lapkiadók Egyesülete (MLE) elnöke volt, akivel a nyomtatott sajtó jelenlegi helyzetéről és jövőjéről beszélgettünk, de szó esett a sajtószabadság kapcsán például arról, hogy 2 éve ölték meg a Ringier-csoport oknyomozó újságíróját, Ján Kuciakot. Szóba került az is, hogy az Axel Springer részvényeinek jelentős részét tavaly megvásárolta a KKR befektetési csoport. Kovács Tibor a Media1 műsorban mondta el elsőként azt is, hogy egy új online médiumot indít a RAS Magyarország, méghozzá egy online tesztklubot. A Ringier Axel Springer Magyarország ügyvezetője említést tett arról is, hogy 2020 a női egészség éve lesz, amikor a Ringier lapjai azért kampányolnak, hogy mindenki menjen el néhány orvosi kontrollvizsgálatra.
Kovács Tibor, a Ringier Axel Springer Magyarország ügyvezető igazgatója (a képen jobbra) a Media1 műsorban, Szalay Dániel vendégeként
A műsor második felében a stúdióban Pethő Áronnal és Halász Henriettával, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem (PPKE) ötödéves médiatanár szakos hallgatóival beszélgettünk a nem sokkal a műsor előtt napvilágot látott hírekről, hogy a Nemzeti Alaptanterv (NAT) tervezett változása miatt megszűnhet a médiaértés / médiatudatosság / mozgóképkultúra és médiaismeret néven is emlegetett tantárgy a középiskolákban, pedig a tantárgyra sokak szerint nagyon nagy szükség lenne. A beszélgetésből kiderül, mit is tanulnak a középiskolások ezeken az órákon, miért fontos ez a tantárgy, vagy hogy mit szólnak hozzá az ötödéves hallgatók, hogy miután elvégezték a tanítási gyakorlatukat, egyszer csak azt olvasták a sajtóban, hogy a tanítani kívánt tárgy legalábbis a jelen formájában megszűnhet.
Halász Henrietta és Pethő Áron médiatanár szakos hallgatók a Media1 műsorban
A Media1 műsor az alábbi lejátszón lévő play ikonra kattintva visszahallgatható, illetve podcastként a lenti linkre kattintva le is tölthető. A lejátszás akár külön ablakban is lehetséges.
Ahogyan azt korábban bejelentettük, Media1 néven rádióműsort indított a Media1.hu hírportál, a kéthetente hétfőnként 19 órakor és szombat délelőttönként 11 órakor a Spirit FM frekvenciáján az FM 87,6 MHz-en Budapesten és a spiritfm.hu-n élő streaming formájában hallgatható műsorban főleg a média aktuális világáról esik szó, kiegészítve ezzel a Media1.hu tartalmait. A műsorok ezenkívül podcast formájában, néhány nappal az adást követően visszahallgathatóvá válnak, méghozzá a vipcast.hu-ról, annak podcastjáról és a media1.hu-n keresztül is.
A következő műsor február 3-án, 19 órakor kezdődik.
Magyarországon jelenleg több tízezer informatikusnak lehetne munkát adni, de nincs elég informatikus – főleg azért, mert a cégek toborzási és megtartó módszerei idejétmúltak. Fazekas Barbarától, az IVSZdigitális munkaerő- és oktatási csoportvezetője arról is beszélt a PosztModeM vendégeként, hogy öt-tíz éves munkaerőpiaci változások gyűrűztek be az országba – márpedig ha az informatikai vállalkozások jól alkalmazkodnak a változásokhoz, akkor komoly lehetőségeket aknázhatnak ki, hiszen más országokban is kevés az informatikus.
Egy beszédes ábra az informatikushiány tüneteiről. Forrás: IVSZFazekas Barbara (IVSZ) és Szilágyi Árpád az élő adás közben
A podcast hangfelvétel lejátszása a „play” ikont ábrázoló ikonra kattintva indul, de a hangfájl akár le is tölthető. A lejátszó egy külön ablakban is elindítható.
Létezik-e digitális immunrendszerünk? Szükség van rá? Ha szükség van rá, de még nincs vagy gyenge a digitális immunitásunk, akkor hogyan lehet kifejleszteni és megerősíteni? Fülöp Hajnalka készített interjút a Digitális Immunerősítő ProgramrólPoór Csabával, az Új Nemzeti Központ kommunikációs vezetőjével. Majd a stúdióban azzal folytattuk, hogy a programban a „Tudatosság” munkacsoport mivel foglalkozik, és miért kell a tudatossággal éppen a „digitális immunrendszerünk” kapcsán foglalkozni.
Poór Csaba kommunikációs vezető és Fülöp Hajnalka arról beszélgetnek, miért kell a tudatossággal éppen a digitális immunrendszerünk kapcsán foglalkozni.
A podcast hangfelvétel lejátszása a „play” ikont ábrázoló ikonra kattintva indul, de a hangfájl akár le is tölthető. A lejátszó egy külön ablakban is elindítható.
Hozd a saját eszközöd! Ez a feloldása ennek a jelenleg felkapott kifejezésnek magyarul. BYOD, azaz Bring Your Own Device. A saját eszközt nem csak az iskolába vihetjük, hanem a munkahelyre is. A netnyelvész, Bódi Zoltán a Digitális Talkshow Mindenkinek című műsor december 19-i adásának ezen részében arról beszél, hogy ennek a jelenségnek vannak előnyei és hátrányai is. A beszélgetés elején benéztünk egy amerikai iskolába is, ahol már gyakorlat a BYOD.
Bódi Zoltán netnyelvész és Szilágyi Árpád műsorvezető a BYOD lehetőségeiről beszélgetnek. (fotó: Nemes Ilona)
A podcast hangfelvétel lejátszása a „play” ikont ábrázoló ikonra kattintva indul, de a hangfájl akár le is tölthető. A lejátszó egy külön ablakban is elindítható.
Új eszközrendszert ad a digitális világ, de inkább arról van szó, hogy jó alkalmat szolgáltat az oktatási rendszer hagyományos módszereinek komoly átalakítására. A DTM – Digitális Talkshow Mindenkinek – vendége volt Farkas Bertalan Péter, akivel a Tempus Közalapítvány Tudásmenedzsment csoportjának vezetőjével visszatekintettünk a novemberben megrendezett Digitális Pedagógus Konferenciára, sőt két rövid részletet is hallhatunk-láthatunk az ott elhangzott előadásokból. A digitális pedagógia tehát „csak” eszköz, valójában a pedagógia megújítása a cél…
Farkas Bertalan Péter, a Tempus Közalapítvány Tudásmenedzsment csoportjának vezetője és Szilágyi Árpád, a DTM műsorvezetője. Fotó: Nemes Ilona
A podcast hangfelvétel lejátszása a „play” ikont ábrázoló ikonra kattintva indul, de a hangfájl akár le is tölthető. A lejátszó egy külön ablakban is elindítható.
A modern pedagógia szakértői szerint az algoritmikus gondolkodást lehet kialakítani a gyermekekben, ha az oktatásba bekapcsolják a robotok építését és programozását. Fülöp Hajnalka, a ModernIskola.hu főszerkesztője arról számol be, hogy erre már vannak jó példák Magyarországon is és a műsorban két példát is mutatunk az Abacusan Stúdiónál megépített kis robotokból – a gyermek konstruktőrökkel együtt. A robotot ügyesen kell megépíteni, együtt is kell működniük a többiekkel, jól kell tervezni és előre gondolkodni – sok képességet fejleszt a robot építése egyszerre.
Képünkön az „Itt a piros – hol a piros” keverőrobot
A podcast hangfelvétel lejátszása a „play” ikont ábrázoló ikonra kattintva indul, de a hangfájl akár le is tölthető. A lejátszó egy külön ablakban is elindítható.
Az Európai Unió huszonhét tagországból csak kilencben van EIT Digital csomópont – és az egyik éppen Budapesten. A műsorunk előtti napon tartotta Innovation Dayelnevezésű rendezvényét a magyar csomópont – erről számol be a műsorban Gulyás László, a magyar központ vezetője. Három terület, az oktatás, a kutatás és az üzleti világ képviselői találkoztak a fővárosban.
Gulyás László, az EIT Digital budapesti csomópontjának vezetője (Fotó: Nemes Ilona)
A podcast hangfelvétel lejátszása a „play” ikont ábrázoló ikonra kattintva indul, de a hangfájl akár le is tölthető. A lejátszó egy külön ablakban is elindítható.
A netnyelvész újra jelentkezik – a két héttel korábbi műsorban került elő a digitális pedagógia kifejezése, ezzel foglalkozik. A szemlélet, az attitűd, a módszertan új még a szakmai közösségben Bódi Zoltán szerint, de várható a gyakorlat elterjedése. Mint mondja, a változás mértéke nagyobb mint a könyvnyomtatás elterjedéséé.
Bódi Zoltán netnyelvész. Fotó: Nemes Ilona
A podcast hangfelvétel lejátszása a „play” ikont ábrázoló ikonra kattintva indul, de a hangfájl akár le is tölthető. A lejátszó egy külön ablakban is elindítható.
Mi a közös a Galgamácsai Fekete István Általános Iskola és az amerikai primary school között? A digitális eszközök és a hozzá kapcsolódó módszerek használata. Az iskola a valóban modern társadalom egyik kulcsa. Noha van idehaza lemaradás a nyugati országok iskolai rendszereihez képest, de már itthon is megjelentek kiváló megoldások. Ezekből hozott példákat a műsorba Fülöp Hajnalka, a digitális pedagógia szakújságírója, a moderniskola.hu főszerkesztője. Bekukkanthatunk például Tóth Lászlóné (Szent István Általános Iskola, Erdőbénye) vetélkedőket és játékot alkalmazó iskolai órájába, ahol nagyon jók a módszerek is.
Fülöp Hajnalka, a digitális pedagógia szakújságírója
A podcast hangfelvétel lejátszása a „play” ikont ábrázoló ikonra kattintva indul, de a hangfájl akár le is tölthető. A lejátszó egy külön ablakban is elindítható.