Kockázatok és biztosítások a jövőben (x)

Az autózás jövője már jelenleg is tartogat új kockázatokat, mely új biztosításokat vagy épp a meglévők újragondolását vonzza magával. Nézzük meg, hogy milyen tendenciákat figyelhetünk meg, ez milyen kockázatokat és izgalmakat tartogathat számunkra!

Az autózás és a gépjárműipar tendenciái

A 2020 elején kirobbant Covid-19 világjárvány hatásai az egész világra kiterjedtek, nem maradt ki belőle természetesen az autóipar sem. A gazdasági környezet pillanatok alatt megváltozott, átmenetileg csökkentek a gyártási kapacitások, az ellátási lánc bizonyos részei is megtorpantak.

Ilyen helyzetben természetes, hogy az emberek megpróbálják racionalizálni a kiadásaikat, ezzel is alkalmazkodva az új környezethez. Ennek hatására még olyanok is kerestek olcsóbb megoldásokat, akik addig nem. Ez érintette az autóeladásokat, és természetesen a gépjármű biztosításokat is.

autópálya

Mára már jól látható módon magukhoz tértek a gyártók, az ellátási lánc szereplői és maguk a vásárlók is sokkal bátrabban költenek. És hogy mire? Egyre nagyobb százalékban új elektromos meghajtású autókra.

Az önvezető autók és azok kockázata

A városok közlekedése a közeljövőben nagy valószínűséggel át fog alakulni. Ennek okai többek között az egyre jobban elterjedő okosváros projektek, valamint az önvezető elektromos autók megjelenése. Mindkettő számos lehetőséget hordoz magában!

Az önvezető autók városi közlekedési problémákat oldhatnak meg, de a megjelenésük kérdéseket is felvet. Eleve kérdéses, hogy vezetői oldalról mennyire elfogadott az irányítás átadása. Emellett természetesen visszatérő vitapont az is, hogy ilyenkor ha valamilyen káreset történik, akkor kié lesz a felelősség? Illetve hogyan működik majd a kötelező biztosítás ezekben a szituációkban?

Műszaki szempontból is izgalmas a szektor fejlődése

Nagyon komplex műszaki megoldásokra, szoftveres képességekre van szüksége ahhoz egy önvezető autónak, egy robottaxinak, hogy úgy tudjon vezetni, mint egy rutinos sofőr. Ráadásul nemcsak egy országnak, hanem többnek is ismernie kell a KRESZ szabályait, tábláit és burkolatfestéseit. Mással találkozik Magyarországon, Amerikában vagy épp Kínában.

Hogy ez milyen hatással lehet a jövőben a kötelező biztosításokra? Nem valószínű, hogy meg fognak szűnni, mivel a “károsultat kármentesíteni kell” alapelv alapján működnek jelenleg is, és a jövőben sem valószínű, hogy ez változni fog.

Ugyanakkor számos IT szakértői egyeztetésre lehet szükség a gyártók és a biztosítók között, konkrét esetekben vagy akár egyes frissítések élesítésekor is. Ehhez a feladathoz fel kell nőjenek a biztosítótársaságok. Szükségük lesz megfelelően képzett IT szakemberekre az ilyen egyeztetésekhez, valamint a robotpilóta-szoftverek működésének elemzéséhez.

Nem tudhatjuk pontosan, hogy milyen változásokat eredményeznek a fejlesztések a kockázatok és a biztosítások terén. Az viszont garantált, hogy izgalmas, ma még nem ismert jövő áll előttünk az autózás terén.

hirdetői tartalom (x)

Árak és különféle opciók a jogosítványod megszerzéséhez (x)

A jogosítvány megszerzése kapcsán az ár kérdése jelenti az egyik leggyakrabban emlegetett kérdéskört. Persze ez egyáltalán nem a véletlen műve, és teljes mértékben érthető is, hogy kiemelt fontosságú szempont az anyagi vonzat.

Ezért is szenteltünk külön bejegyzést a témakörnek rávilágítva arra, mekkora anyagi vonzattal is járhat manapság a jogosítvány megszerzése.

Mennyibe kerül manapság a jogosítvány megszerzése Magyarországon?

A kérdésre kimondottan nehéz volna egzakt választ adni, ugyanis egészen soktényezős területről beszélhetünk. Arra azért mindenképp érdemes készülni, hogy a jogosítvány megszerzésének az összköltsége bizony a százezer forintos nagyságrendet határozottan meghaladó tétel lesz.

Nagy előny viszont, hogy ezt az összeget nem feltétlenül szükséges egyben kifizetni. Legalábbis a tanulóbarát és megbízható autósiskoláknál egytől egyig adott a lehetőség a részletfizetésre. Ennek köszönhetően a KRESZ tanfolyam, a vizsgák és a gyakorlati órák teljes költsége nem fogja extrán megterhelni a családi költségvetést.

Mitől függ a jogosítványszerzés végleges anyagi vonzatának a tényleges mértéke?

Lényeges tényező lesz, hogy mennyire sikerül elsőre teljesíteni a KRESZ, a forgalmi és az elsősegélyvizsgát. Amennyiben mindent első próbálkozásra abszolválni tudsz, azzal megspórolhatod magadnak a pótvizsgák díjait.

Nem mindegy persze az sem, hogy a kötelezően előírt órák mellett lesz-e szükséged pótórák vásárlására. Ideális esetben a kötelezően előírt óraszám elegendő felkészülést jelenthet majd ahhoz, hogy sikeresen teljesíteni tudd a jogosítvány megszerzéséhez szükséges vizsgát.

jogosítvány, autózás

Természetesen nem mindegy a lokáció sem, elvégre a budapesti vagy a vidéki árak kapcsán is tapasztalható lehet egy bizonyos mértékű eltérés. Emellett pedig a választott autó típusa és felszereltsége is beleszámíthat a jogosítvány anyagi vonzatának mértékébe.

Különféle opciók és csomagok, hogy testre szabottan haladhass a jogosítványod irányába

Kezdjük mindjárt az egyik jellemző kérdéssel. Ma már ugyanis egyaránt tanulhatsz autót vezetni manuális, illetve automataváltós autón is. Az előbbi mellett az alacsonyabb ár, utóbbi mellett pedig a látványosan könnyebb és hatékonyabb tanulási folyamat szól.

Minden csakis a saját döntéseden és lehetőségeiden múlik. Amennyiben számodra tényleg kulcskérdésnek számít a minél egyszerűbb és zökkenőmentes tanulási folyamat, akkor egy modern automataváltós autó feltétlenül megérheti a plusz ráfordítást.

Mindezek mellett egyébként arra is van lehetőséged, hogy a korábban már megszerzett jogosítványod lassan elfeledett tudását porold le egy kicsit képletesen szólva. Vagyis vásárolhatsz néhány gyakorlati vezetési órát, hogy újfent felfrissüljenek az autóvezetéssel kapcsolatos rutinok és reflexek.

(x) Hirdetői tartalom, azt nem a Vipcast készítette.

Tankolási hibák (x)

Rengeteg emberrel megtörtént már figyelmetlenségből, de kutasokkal is megesett már, hogy benzint tankolt dízel helyett. Sőt olyanról is hallottunk, aki ADBlue adalékanyagot töltött a dízel tartályba, mivel a két nyílás meglehetősen közel helyezkedett el egymáshoz. Majd mentségül a megzavaró környezeti hatásokat hozta fel.

Olvass tovább

Kipróbáltuk a debreceni okos zebrát – DTM, 2017.01.23./2.

Az első debreceni okos zebra 2017. májusi telepítése óta összesen hat ilyen biztonságosabb gyalogos átkelőhelyet létesítettek Hajdú-Bihar megye székhelyén a Smart City program részeként. Sőt, azóta már Zalaegerszegen is megvalósult egy és Kecskeméten is tervezik a bevezetését. A hajdúsági tudósítónk, Czinege Levente felkereste Debrecenben az első okos zebrát Balogh István Vilmos barátjával és helyszíni tudósítást készítettek számunkra.

Szilágyi Árpád szerkesztő-műsorvezető. Fotó: Nemes Ilona
Szilágyi Árpád szerkesztő-műsorvezető. Fotó: Nemes Ilona

Az audio podcast hangfelvétel lejátszása a „play” ikont ábrázoló ikonra kattintva indul, de a hangfájl akár le is tölthető. A lejátszó egy külön ablakban is elindítható.

Látványos videónk van a témáról, érdemes megnézni:

Tetszenek a vipcast.hu tartalmai? Ha még nem tetted meg, lájkold a vipcast.hu Facebook-oldalát és iratkozz fel teljesen ingyenesen a podcastra is, hogy ne maradj le a következő hanganyagokról!

A DTM asztaltársasággal közvetlenül itt lehet kapcsolatba lépni: www.facebook.com/DTMasztaltarsasag

DTM, 2015.11.17.

Erdélyi Fruzsina, a Digitális Talkshow új tagja
Csapatunk új tagja: Erdélyi Fruzsina

Legújabb adásunk tartalmából: Érzelmeket is felismerő robotot dobtak piacra Japánban. Valóban igazi társ, vagy pusztán egy borsos áru játékszer? – erről beszélget az asztaltársaság a műsor elején. Hallgatóink ma este megismerkedhetnek az asztaltársaság új tagjával, egy csinos hölgy személyében! Erdélyi Fruzsina bemutatását Szilágyi Árpád egy rövid kérdőívvel oldotta meg: a válaszok a műsorban Fruzsina és a digitális világ viszonyáról, okostelefonokról, böngészőkről, hírportálokról és közösségi oldalakról. Hírösszeállításunk elején arról esik szó, hogy a párizsi terrorcselekmények elkövetői állítólag játékkonzolon kommunikálhattak egymással. Mi lehet igaz ebből? – Keleti Arthur. A WiFi után itt a LiFi – azaz a lámpás-napelemes adatátvitel – Justin Viktor. Egy szelfi miatt veszett el a nyeremény – mi történt? – Kovács Tücsi Mihály. Műsorunk mai vendége Györke Orsolya, a Ford Magyarország pr igazgatója. Már a jelenben létezik olyan autó, amely beszélget a sofőrrel, sőt még a nyelvjárásokat is megérti, működik benne a gyalogosérzékelő technológia, és az utastér olyan, mint egy zajszigetelő fejhallgató. Ezek mind a Ford újításai, melyekről vendégünk beszél. Pillow Talk – az eszköz, ami a szerelmesek szívdobbanását közvetíti a neten keresztül. – Keleti ArthurErdélyi Fruzsina első alkalommal egy olyan high tech módszerekkel fejlesztett

_DSC0083
Györke Orsolya az autós hightech megoldásokról beszél

szemüvegről számol be, amit a színvakoknak készítenek. Érzelemdetektor. Miért kell, hogy a gépek felismerjék az érzelmeinket? – Justin Viktor. Infoszótár: Különbség az SD és SD között. Továbbá HD, 4K. Aki segít eligazodni: Bódi Zoltán. Mit tudjon az úl laptopom? Mindent! Ezzel kezdődtek a kalandok – Szalay Dániel. Ha a tenger alatti kábeleket elvágná valaki, akkor az felérne egy atomtámadással? – Kovács Tücsi Mihály.

DTM – A digitális világ érdekes!

A hangfelvétel lejátszása a “play” ikont ábrázoló ikonra kattintva indul, de a hangfájl akár le is tölthető. A lejátszó egy külön ablakban is elindítható.

A DTM Facebook oldala: https://www.facebook.com/netidok/

Az asztaltársaság ezúttal:

Szerkesztő-műsorvezető: Szilágyi Árpád

Vendégünk: Györke Orsolya, a Ford Magyarország PR igazgatója

Bódi Zoltán – netnyelvész, az Infoszótár atyja
Erdélyi Fruzsina – a csapatunk új tagja, a digitális esélyegyenlőség lelkes híve
Justin Viktor – innovátor és a technológiai fejlesztések megszállottja
Keleti Arthur – az ITBN főszervezője és flippertudós
Kovács Tücsi Mihály – író, újságíró és a Nagy Testvérünk
Szalay Dániel – újságíró

Konferálás és keverés: Czinege Levente
Szignál: LukHash zenéje, www.lukhash.com
Hangtechnikus: Soltész Levente
Utómunka feladatok: Kunovics Anita és Soltész Levente
Fotók: Igazi Violett, www.facebook.com/IGAZIZOOM

Vipcast.hu és Facebook oldal frissítés: Giró-Szász Roland

Tetszenek a vipcast.hu tartalmai? Ha még nem tetted meg, lájkold a Facebook-oldalát és iratkozz fel teljesen ingyenesen a podcastra is, hogy ne maradj le a következő hanganyagokról!

Észrevételed van a műsorral kapcsolatban? Megírhatod hozzászólásként.