A pókerrobot-építő

Ki mondta, hogy a robotok nem blöffölnek?

Épített pókerrobot - magyar találmány egy 12. osztályos középiskolástól
Épített pókerrobot – magyar találmány egy 12. osztályos középiskolástól

Az emberek már a számítógép feltalálása óta arra törekednek, hogy automatizálják a környezetet. Minél könnyebb és gyorsabb legyen az élet – vallják az innovátorok és a tudósok. A találmányok pedig szép lassan be fognak kerülni, vagy már bekerültek az hétköznapok világába is. A robotokról már az ókorban fantáziáltak, viszont az elektromosság feltalásáig nem építhettek olyan önműködő szerkezeteket, melyeket ma robotoknak hívunk. Újabb és újabb az ember, majd később a számítógép által vezérelt gépeket találtak ki és építettek meg. Gondolhatunk itt a háztartási eszközökre, ipari és mezőgazdasági, űrkutatást, az egészségügyet szolgáló, vagy éppen szórakoztató funkcióval rendelkező robotokra.

Tendenciaszerűen megfigyelhető, hogy egyre okosodik körülöttünk a lakóház, a munkahely, hiszen az a cél, hogy az embereknek könnyebb legyen elvégezni bizonyos cselekvéseket. A telefon, a televízió, zenelejátszó, mind egyre komplexebb, sokkal többet “tud”, mint eddig. A kikapcsolódás is nagyrészt egy ilyen “kütyü” segítségével történik. Alkalmazásokkal, szoftverekkel és egyéb programokkal játszunk, nézünk meg egy filmet…

Így van ez egy olyan reneszánszát élő játékkal is, mint a póker. A kétezres évek elején a pokeres játékok robbanásszerűen kezdtek el terjedni, az internet és az online pókerszoftverek megjelenésének köszönhetően. Ahogy egyre több és több számítógép, és az internet is elérhetőbbé vált, több millióan ültek le játszani, akik lehet, hogy addig nem is találkoztak vele. A szoftverek egyre fejlődtek, gyorsabbak, interaktívabbak lettek és persze nem csak online, a játéktermekben is volt olyan gép, amelyet „videopoker-nek” is hívtak. Az online világhoz kapcsolódik a „pókerbotok” megjelenése. Az ügyes kitalálók úgy programozták a botot, hogy helyettük játsszon. Ám felfedezték ebben a csalás lehetőségét is, ezért ma már tilos használni, bár még nehéz kiszűrni. A másik oldal is megjelent, hogy miként lehet ezt jó célra felhasználni, nem csalásra. Egyértelműen a használt botokat könnyebb észrevenni egy oldalon, ha a ismerik már minden lehetőségét. Így jött létre 2006-ban egy verseny olyanok számára, akik ilyen botokat terveznek. Egy mesterséges intelligenciával foglalkozó konferencia keretében rendezték meg az első ilyen mérkőzést. Mivel a sakkot, a backgammont és hasonló logikai játékokat már – mondhatni – „megfejtették”, a póker új kihívásokat jelent a programozás szempontjából, hiszen rengeteg véletlen eseményt, vagy rejtett információt (például az ellenfél lapja) is tartalmazhat. A szerencsés nyertes pedig lehetőséget kap a további kutatásra.

Épített robot 12. osztályos fiatalembertől

Hegyesi Donát
Hegyesi Donát 12. osztályos feltaláló

Joggal kérdezhetnénk, akkor mi a helyzet az épített robotokkal? Volt már arra példa, hogy valaki egy pókerező robotot építsen, amelyik élőben tud emberrel játszani. Egy tavalyi magyar versenyen pedig egy középiskolás diák, Hegyesi Donát kapott díjat fejlesztéséért, mely szintén egy programozott webkamerával felszerelt robotkar volt, amivel még élvezhető is a játék. A jövő pedig még több ehhez hasonló, és még merészebb találmányt rejteget a pókerrel kapcsolaban.

Hegyesi Donát egyébként épp az Egyesült Államokba készül, ő képviseli ugyanis Magyarországot az Intel nemzetközi innovációs versenyén.

Debrecenbe autóztam, hogy megismerkedjek személyesen Donáttal, megnézzem a találmányát, és megtudjam, hogyan tudja a fejlesztést összehangolni az iskolai tanulmányaival.

Az interjú hangfelvétele a nyilacskás lejátszógombra indul, vagy akár le is tölthető.

 

A hanganyag letöltése | Lejátszó megnyitása új ablakban

Tetszenek a vipcast.hu tartalmai? Ha még nem tetted meg, lájkold a Facebook-oldalát és iratkozz fel ingyenesen a podcastra is, hogy ne maradj le a következő hanganyagokról!