Válassz a kerékpáros túra jellegéhez igazodó kerékpárt! (x)

A friss tavaszi idő eljövetelével bizonyára te is alig várod, hogy előkapd a garázsban porosodó bringádat és megfelelő ellenőrzést követően újra útnak indulhass vele.

Azonban az utazáshoz megfelelő felszerelésre lehet szükséged, amely hozzásegít az úti cél eléréséhez. Ilyen kifejezetten hasznos eszköz a biciklis hátizsák is, amely segítségével kényelmesen magaddal viheted a félnapos kiruccanás, vagy akár többnapos biciklitúra hozzávalóit egyaránt.

Azonban érdemes körülnézned a kínálatban, annak érdekében, hogy a legideálisabb döntést legyél képes meghozni.

Olvass tovább

Nagykövet iroda nélkül

Egy ember, akinek nincsen irodája, titkárnője, diplomataútlevele, mégis nagykövetként emlegeti őt szinte mindenki. Hídvégi-Üstös Pálról van szó, akin mostanra végérvényesen rajta ragadt a Tisza Nagykövete megnevezés. 2006-ban, a súlyos természeti csapást okozó ciánszennyezés után több mint 800 kilométert úszott le a néhol mindössze 10 fokos Tiszán, hogy az emberek figyelmét ráirányítsa a megújuló folyóra.

Bár akkori, embert próbáló és csöppet sem veszélytelen akciója is óriási sajtóérdeklődést váltott ki, idén a “nagykövet úr” nem kevesebb mint 1750 embert, valamint 111 kelet-magyarországi települést is megmozgatott a Tiszavölgy Kalandtúra nevű kezdeményezéssel.

Hidvégi-Üstös PálEgy körülbelül 40 fős szervezői stábbal, EU-s forrásból 5 héten át a Tisza vidékére szervezett ingyenes kalandtúrákon vehettek részt az érdeklődők, akik szállást (kempingekben) és élelmet is kaptak. A résztvevőknek “csak” annyi dolga volt, hogy végigtekerjék a három napos túrákon a több száz kilométeres távot az ország legszebb tájain. A “csak”-ot persze érdemes erősen idézőjelbe tenni, hiszen 2012 legnagyobb öko-kalandtúráján az 1750, az ország legkülönfélébb helyeiről összesereglett ember – köztük idősek és fiatalok  – az öt hét alatt együttesen mintegy 850 kilométernyi távot, azaz alkalmanként átlagosan 170 kilométert tekert le.

Útközben pedig még különböző programoknak is részesei voltak. A pihenők során helyi termékeket (például kecskesajtot, kenyérlángost, mézet) kóstolgattak, kosárfonó, hálószövő, mézeskalács-sütő, fazekas mesterrel találkozhattak, fenntartható életmóddal kapcsolatos feladatokat oldottak meg, de nem maradt el a fizikai kihívás sem: kalandpályán csúsztak át folyók fölött, eveztek a Túron, a Tiszán, a Kurczán, a Tisza-tavon és holtágakon.

Hídvégi-Üstös Pállal a júniusban indult programsorozat utolsó hétvégéjén, egy szentesi pihenő során volt alkalmam egy hosszabb beszélgetésre. Itt nem csak a Tiszavölgy Kalandtúra eredményeiről, de önmagáról is mesélt a mikrofonom előtt, így arról is szó esett, hogy milyen tervei vannak a jövőre nézve. Merthogy az extrém sportolónak bőven vannak még álmai.

Klikk a nyilacskás gombra és hallgasd meg a beszélgetést, vagy töltsd le mp3 lejátszóra és vidd magaddal útközbenre!

 

A hanganyag letöltése | Lejátszó megnyitása új ablakban

Kiegészítésképp néhány emlék a túrákról:

És végül egy valóban személyes momentum, a számomra legjobb pillanat a 3. hétről, Tiszatarjánból:

Ezekkel a kérésekkel ne sétálj be a kerékpárszerelőhöz! (x)

A pandémiát követően a szervizek szinte úsztak a munkában, a szerelők pedig elfáradtak a sok-sok túlóra miatt. Mi pedig jobban tennénk, ha inkább leegyszerűsítenénk a munkájukat, de még mindig akadnak olyan ügyfelek, akik csak a túlbonyolításhoz értenek. Hogyan bosszanthatjuk a szerelőket? Ó, ezer és egy módja van!

Lássuk, hogy milyen helyzeteket kell elkerülnöd, hogy ne te legyél a szerelők réme!

Szerelők réme esetek

Az ideális külső gumi kiválasztása sokszor elég hosszadalmas, de nagy teher kerül le rólunk, amikor végre valahára jól tapadó, kényelmes és tartós darabbal büszkélkedhetünk. A gond csak akkor kezdődik, amikor kiderül, hogy nem igazán passzol a meglévő kerékhez. A Bikepro.hu kerékpár webshop gumi méret tippjeivel talán egy lépéssel közelebb kerülhetünk a megoldáshoz, hogy ne megint a szervizben verjük ki ezzel a biztosítékot.

A pressfit, avagy a bepréselt középcsapágy állítólag könnyebb, merevebb, vagyis addig, amíg meg nem unjuk a nyekergő, pattogó hajtást. Aztán láss csodát, ismét menetes a sikk! Egy biztos; nem a szerelő dolga az, hogy helyrehozza, amit a bringás ipar elrontott a gyártás során.

bicikli javítása

Amitől világgá szalad egy szerelő…

Azt már tudjuk, hogy a koszos megjelenés kellemetlen következményekkel járhat, de az ápolatlanság miatt egy bringára is rossz szemmel nézhetnek. Igen, most a kerékpárról beszéltem. Hidd el, a szerelőnek nem hiányzik egy koszos bicikli, mert ez csak nehezíti számára a körülményeket! Tegyél meg annyit, hogy legalább tisztán viszed be a bringát!

A belső kábelezés sem a szerelők szívének csücske. Habár erről nem feltétlenül te tehetsz, mégis a belül vezetett bowden és hidraulika az, amitől égnek áll a szakemberek haja. A kábelfeladatokkal te is végezhetsz, így nem is szükséges a témára nagyon rágörcsölni.

Ezt se tegyük!

Régebben a rejtett felnifék nagyon népszerű volt, azonban az aerodinamika jegyében megszületett szerkezet egyrészt gyengécske fékhatást, másrészt körülményes karbantartást eredményezett. Igen, jól sejted, ez újra nehéz feladat elé állítja a szerelőt. Egyszerűen el kell fogadni, hogy az ilyen kialakítású bringa sosem lesz teljesen súrlódásmentes és ne várjuk, hogy a szerelő majd csodát tesz.

Aztán ott vannak az ún. időfutam/triatlon kerékpárok, amelyek láttán már a rosszullét kerülgeti a szakembereket. Hogy miért? A könyöklős, rejtett féktestes aero szerkezettel igazán nehéz bánni! Ezen bicajok karbantartását érdemes inkább saját magunk megoldani.

Végül, de nem utolsósorban ne zaklassuk a szerelőt azzal, hogy szerszámokat kérünk kölcsön tőle, hogy nyitvatartási időn kívül próbálkozunk be nála, vagy hogy szívességet kérünk tőle! Remélem, hogy most már te is tudod, melyek azok a szerelőellenes merényletek, amelyek nem végződhetnek túl jól.

(x)