Mi lesz a lapkiadással? Exkluzív interjú James Hewes-zal, a FIPP International vezérigazgatójával és a FIPP Insider Budapest konferencia teljes hanganyaga (Media1, 2023.10.09.)

A Media1 ezúttal egy konferencián járt, amelyet a FIPP International és annak tagszervezete, a Magyar Lapkiadók Egyesülete (MLE) tartott a budapesti Párisi Udvar Hotelben, és ahol neves hazai és külföldi szakemberek is előadást tartottak a lapkiadás helyzetéről és a magazinkészítés jövőjéről.

Az 1925-ben Franciaországban alapított FIPP (Fédération Internationale de la Presse Périodique, angolul International Federation of Periodical Publishers) egy nemzetközi kereskedelmi szövetség, melynek célja a médiatartalom-ipar minden aspektusának fejlesztése a tudásmegosztás, a kölcsönös együttműködés és a közös stratégiai célok révén. A FIPP tagsága jelenleg mintegy 700 médiavállalkozásból és kiadóból áll, köztük közel 60 ország folyóirat- és lapkiadó szövetsége is megtalálható. A FIPP Insider rendezvények a FIPP által a nemzeti kiadói szövetségekkel vagy kiadókkal együttműködésben szervezett konferenciák a magazinpiacot foglalkoztató különböző aktuális témákról. Tavaly az Insider rendezvényeket Lisszabonban, Berlinben és New Yorkban tartották, az idei évben Magyarország mellett Csehország és Dél-Afrika ad otthont a rendezvénysorozatnak.

A budapesti konferencián bemutatták fejlesztéseiket és innovatív megközelítéseiket a vendéglátó ország kiadóinak képviselői és külföldi kollégáik, akikkel tapasztalatot is cserélhettek. Az előadók listája és hallgatóságuk is ennek megfelelően hazai és külföldi szakemberekből állt. Magyarországról többek között előadást tartott például Lipták Tímea, a Central Médiacsoport magazinüzletág-igazgatója és Kovács Tibor, a Ringier Hungary ügyvezető igazgatója, az MLE elnöke, valamint Incze Kinga, a Whitereport alapítója, aki fontos statisztikákat prezentált a közönségnek.

A Media1 a konferenciát követően készített interjút James Hewes-zal, a FIPP vezérigazgatójával, melyet szinkrontolmácsolással, magyar nyelven hallgathatnak meg a lejátszó gombra kattintva. A beszélgetésünket követően podcastunkból meghallgathatják a teljes konferencia hanganyagát is eredeti nyelven!

Feliratkozhat a vipcast powered by Media1 Podcastra! Elérhető a podcast Spotify-on, iTunes-on, Google Podcastben és más podcast platformokon keresztül is.

A podcasthoz kapcsolódóan ajánljuk a Media1 hírportált is, mely a www.media1.hu oldalon érhető el. A Media1 RSS csatornájára feliratkozva mindig elsőként értesülhet a média világának híreiről! Kérheti a Media1 híreit Telegram applikációval is.

A Media1 műsorával többek között az alábbi rádiókban is találkozhat:

  • Spirit FM (Budapest FM 92,9 MHz)
  • Budaörs Rádió (Budapest FM 104,8 MHz)
  • Balaton Rádió (Siófok FM 88,7 MHz)
  • Érd FM (Érd FM 101,3 MHz)
  • Alpha Rádió (Székesfehérvár FM 88,9 MHz)
  • Maxi Rádió (Gyöngyös FM 92,4 MHz)
  • Mega Rádió (Békéscsaba FM 98,4 MHz, Orosháza FM 90,2 MHz, Gyula FM 90,5 MHz)
  • Csaba Rádió (Békéscsaba FM 88,9 MHz)
  • Radio-B (online rádió)
  • Hobby Rádió (online rádió és egyes kábelszolgáltatók set-top-boxain)
  • Radio N Café (online)
  • Pannónia Rádió (online)
  • Menő Rádió (online)
  • Mex Rádió (online)

Exkluzív interjú Szombathy Pállal, a 168 Óra új főszerkesztőjével, aki 2020-ban néhány hónapig az Indexet is vezette a tömeges távozások után (Media1, 2022.07.11.)

Mint arról elsőként a Media1 beszámolt, nemrég Szombathy Pál lett a Michaeli, Schwartz & Brit Zrt.-hez tartozó 168 Óra című hetilap új főszerkesztője, aki 2020-ban, Dull Szabolcs elbocsátása és a szerkesztőség tömeges távozása után néhány hónapon át az Index.hu vezérigazgatója és főszerkesztője volt. Szombathy Pál helyettese a 168 Óránál ugyanaz a Sztankóczy András lett, aki az Indexnél is helyettese volt, és aki e minőségében interjút is adott annak idején a Media1-nek.

A néhány hete (még Szombathy az új munkahelyén való munkába állását megelőző napokban) rögzített interúban Szombathy Pállal beszélgettünk a rövidre sikerült indexes korszakáról és arról is, hogy miért vállalta el most a rendkívül nehéz helyzetben lévő  lap, a 168 Óra főszerkesztését, hiszen a hetilap példányszáma rendkívül alacsony lett (nemrég a példányszám mérése meg is szűnt a MATESZ-nél), a lap kiadója hosszú ideje súlyosan veszteséges, a kiadó nemrég megvált a szerkesztőség szinte teljes belsős állományától, és sokan nagyon pesszimisták az újság fennmaradását illetően is. Szombathy elmondta, mik a várakozásai a lappal kapcsolatban, és nem tagadta, hogy tényleg nehéz a helyzet.

Szombathy Pál, a 168 Óra főszerkesztője és Szalay Dániel, a Media1 főszerkesztője az interjú kezdetén (2022 július, Velencefürdő)
Szombathy Pál, a 168 Óra főszerkesztője és Szalay Dániel, a Media1 főszerkesztője az interjú kezdetén (2022 július, Gárdony)

Szóba került az interjú során az egykoron liberális, majd az elmúlt időszakban kormánypárti Magyar Hírlap is, melynek korábbi korszakában, évekkel ezelőtt Szombathy volt főszerkesztője, mielőtt Széles Gábor nagyvállalkozó propagandalappá züllesztette az újságot – Szombathyék akkor távoztak és hozták létre Zóna néven internetes újságjukat, ami azonban nem bizonyult hosszútávon is életképesnek. Utóbbi témákról is beszélgettünk – beszélgetésünk érdekessége, hogy miután felvettük az interjút, alig néhány óra múlva érkezett a hír, hogy a kiadója felfüggeszti a Magyar Hírlap megjelentetését.

Szombathy Pál elmondta, mik a tervei a 168 Óránál, lesz-e kevesebb politika, illetve baloldali vagy középen álló lapként képzeli-e el a lapot, de elárulta azt is, hogyan töltötte az idejét 2020 vége, az Indextől való távozása után, illetve több más téma is szóba került. Szó esett arról is, miért lett az indexes korszaka ilyen rövid.

A beszélgetés az alábbi lejátszóval hallgatható meg. Érdemes feliratkozni a vipcast powered by Media1 podcastra, hogy a következő epizódokról sem maradjon le! Elérhető a podcast Spotify-on, iTunes-on, Google Podcastben és más podcast platformokon keresztül is.

A 168 Óra borítója
A 168 Óra borítója egy újságosnál. Fotó: Szalay Dániel (mobiltelefonos felvétel)

Testre szabott magazinok

Innovációval mentenék meg a válság és a megváltozó olvasási szokások, az internet egyre erőteljesebb dominanciája miatt hanyatló nyomtatott lapok piacát. A digitális nyomdatechnika ugyanis nem csak lerövidíti az újságok nyomtatásának előállítási és terjesztési idejét, de akár arra is lehetőség van, hogy minden egyes olvasó más és más újságot kapjon minden reggel a postaládájába. Jönnek a testre szabott napi- és hetilapok – erről beszélgettünk Németh Györggyel, az Océ-Hungária Kft. ügyvezetőjével a Médiapiac havilap Digitália 2011 című konferenciáján.