Media1 2020.09.14.: Interjú Kárpáti Mártonnal, a Telex tulajdonosával és Sztankóczy Andrással, az Index.hu vezető szerkesztőjével és stratégiai igazgatójával

A Media1 2020.09.14-i adásának elején szó esett a Klubrádióval kapcsolatos médiatanácsi döntésről, majd Sztankóczy Andrást, az Index nemrég kinevezett vezető szerkesztőjét és az Index.hu Zrt. stratégiai igazgatóját, azután pedig Kárpáti Mártont, a Telex.hu néven tervezett új lapot kiadó Van Másik Kft. tulajdonosát és ügyvezetőjét, az Index volt főszerkesztő-helyettesét kérdeztem.

 

A hanganyag letöltése | Lejátszó megnyitása új ablakban

Az Index vezető szerkesztőjével szó esett arról, mit gondolt a távozó indexesek által készített korábbi Indexről, milyen Indexet képzel el a következő időszakra, reagált a személyét és munkáját ért bírálatokra, például arra, hogy az ő ügyeleti napján nemrég komoly szakértőként hivatkozott az Index arra a Nógrádi Györgyre, akiről az Index pár éve még szélhámosként hivatkozott. Szó esett Sztankóczy szakmai múltjáról, Bodolai Lászlóhoz (az Index.hu Zrt. elnöke) és Szombathy Pálhoz (az Index vezérigazgatója és főszerkesztője) fűződő viszonyáról, és arról is, hogy a lapnál dolgozik most Balogh Ákos Gergely, a Mandiner egykori alapító főszerkesztője, akinek cége üzemeltette az orbanviktor.hu-t. Sztankóczy elmondta, szerinte miért nem érdemes ebből még következtetéseket levonni az Index tartalmával kapcsolatban.

Az Index és az Indamedia irodájának homlokzata
Az Index és az Indamedia budapesti irodájának homlokzata. Fotó: Ladányi András / Media1

Az Index vezető szerkesztője elmondta, hogyan akarnak egy nagyjából 60 fős tervezett stábbal olyan piacvezető pozíciót elérni, mint amit eddig egy több mint 90 fős stábbal tudott felmutatni az Index, de szó esett arról is, hogy milyen érzés volt beülni a távozó indexesek megüresedett székébe. Sztankóczy bírálta a sajtó baloldali szárnyát, amiért egyes tényeket elhallgatott a távozó indexesek kapcsán, például azt a fontos körülményt, amiről a Media1 számolt be a telex.hu domén kapcsán. (Lásd itt.) Szerinte ez az információ nem illett bele egyes lapok narratívájába, azért elhallgatták.

A műsor második felében Kárpáti Márton, a Telex.hu néven tervezett új lapot kiadó Van Másik Kft. tulajdonosa és ügyvezetője, az Index volt főszerkesztő-helyettese elmondta, hogy ő már Dull Szabolcs, az Index főszerkesztőjének elbocsátása előtt felmondott az Indexnél családi okokra hivatkozva. Szavaiból kiderült, hogy ő már ekkor úgy érezte, hogy az Index történetében hamarosan sötét időszak közeledik – elmondta, miből következtetett erre.

telex.hu

Szólt a telex.hu domén megszerzésének körülményeiről és a már júliusban, Dull Szabolcs elbocsátása előtt Kárpáti Márton testvére által megalapított Kárpátok Kommunikációs Ügynökség Kft.-ről, amely a domént először megszerezte a Van Másik Kft. számára. Kárpáti azt magyarázta, hogy a telex.hu domén már létezett, és azért nem a Van Másik Kft. vette meg azt augusztusban, a főszerkesztő elbocsátása után, amikor élesedett a helyzet, mert addigra már híre ment, hogy a Van Másik Kft. áll a távozó indexesek mögött, ami felhajthatta volna az árat a domén megvásárlásakor.

Kárpáti Márton elmondta, hogy a Telexet eddig több mint 30 ezren támogatták, és bár az így összejött pénz nagyságáról nem tudott felvilágosítást adni, szerinte ez néhány hónapnyi működést lehetővé tesz egy nagyjából 50 fős új szerkesztőség számára, a későbbi időszakra pedig előfizetéses modellben gondolkodnak. Hozzátette, hogy hamarosan el fogják árulni az összeg nagyságát és be fogják mutatni, pontosan mire költik a pénzt.

A Van Másik Kft. tulajdonosa szólt arról is, hogy hogyan lett ő a tervezett új lapot működtető vállalkozás egyedüli tulajdonosa, tervezik-e, hogy üzletrészt adnak az újságíróknak is, hogy az szerkesztőségi tulajdonba kerüljön, és hasonlóképp rákérdeztünk arra is, hogy a telex.hu főszerkesztője hogyan lett Munk Veronika, az Index volt főszerkesztő-helyettese. Egy hozzánk beérkezett olvasói levél tartalmára is rákérdeztünk, amelynek írója sérelmezte, hogy a távozó indexesek facebook-oldalát nevezték át Telexre, holott közel sem minden távozó indexes csatlakozott a Van Másik Kft. által tervezett új lap stábjához. Kárpáti Márton reagált az ezzel kapcsolatos kritikára a műsorban.

Kárpáti Márton elmesélte, mi alapján döntik el, hogy a távozó indexesek közül kiket vesz át a Van Másik Kft., és válaszolt arra is, miért költenek pénzt irodabérletre, amikor az Index a koronavírus alatt távmunkában is működni tudott. Elmesélte azt is, hogy milyen lesz a Telex, és bejelentette azt is hogy egy-két héten belül szeretnék is élesíteni az új médiumot.

A Media1 műsora az alábbi lejátszó segítségével visszahallgatható, illetve podcastként a lenti linkre kattintva le is tölthető. A lejátszás akár külön ablakban is lehetséges!

 

A hanganyag letöltése | Lejátszó megnyitása új ablakban

Ha még nem tetted meg, gyorsan lájkold a vipcast.hu Facebook-oldalát és iratkozz fel teljesen ingyenesen a podcastra is, hogy ne maradj le a következő hanganyagokról! Feliratkozhatsz a podcastra a Spotify-on és az Apple iTunes-on is, de megtalálod a főbb podcast programokban, például a Google Podcastsban és a TuneIn-ban. Iratkozz fel a Media1.hu hírlevelére a hírportál főoldalán, és lájkold vagy kövesd a Media1 Facebook-oldalát is.

Media1 2020.08.31.: Csák Gyulával, a startoló Szabad Európa Magyarország igazgatójával és Fábián Tamással, az Index volt munkatársával beszélgettünk

A Media1 2020. augusztus 31-i adásának egyik részében arról beszélgettünk, hogy szeptemberben megkezdi tevékenységét a Szabad Európa Magyarországon, ami nem egy rádió, hanem egy multimédiás oldal lesz, rádiós-videós bejegyzésekkel és cikkekkel, hírekkel. A műsorban Csák Gyulát, a Szabad Európa Magyarország igazgatóját kérdezgettük a részletekről. Szóba került,  hogy miért nem rádióként tér vissza a Szabad Európa Magyarországra, elhangzott, hogy milyen módszerekkel dolgoznak majd, megkérdeztük, hogy milyen témákra fókuszálnak, és az is felmerült, vajon újabb 40 évig kell-e működniük, mint annak idején, amikor az 1950-es évektől az 1993-ig rádióként üzemeltek.

A Media1 műsorának vendége volt Fábián Tamás, az Index volt politikai újságírója, akinek épp a műsort megelőzően járt le a felmondási ideje, így mint volt munkatárs szabadon beszélhetett. Beszámolt a távozás körülményeiről, és elmondta, hogy milyen érzések vannak most benne, illetve szó esett a hogyan tovább?-ról is. Az Index volt munkatársa szólt arról a vádról is, amivel Bodolai László, az Index.hu Zrt. elnöke illette korábban Dull Szabolcsot, nevezetesen, hogy a volt főszerkesztő szivárogtathatta ki a versenytárs 24.hu-nak az Index igazgatósági ülésén elhangzott belső információkat. Fábián Tamás ennek kapcsán azt állította a hétfői műsorban, hogy mielőtt az információ kiszivárgott, Bodolai László maga is beszélt a Gerényi Gábor által javasolt kiszervezési ötletről a szerkesztőségnek, ezért az információ bárki mástól is kiszivároghatott a 24.hu-hoz, nem csak Dull Szabolcstól…

Készül a Media1 műsora
Készül a Media1 műsora 2020.08.31-én

A Media1 műsora az alábbi lejátszó segítségével visszahallgatható, illetve podcastként a lenti linkre kattintva le is tölthető. A lejátszás akár külön ablakban is lehetséges!

  

A hanganyag letöltése | Lejátszó megnyitása új ablakban

Ha még nem tetted meg, gyorsan lájkold a vipcast.hu Facebook-oldalát és iratkozz fel teljesen ingyenesen a podcastra is, hogy ne maradj le a következő hanganyagokról! Feliratkozhatsz a podcastra a Spotify-on és az Apple iTunes-on is, de megtalálod a főbb podcast programokban, például a Google Podcastsban és a TuneIn-ban. Iratkozz fel a Media1.hu hírlevelére a hírportál főoldalán, és lájkold vagy kövesd a Media1 Facebook-oldalát is.