Mit rejt a zeneipar pénztárcája? Artisjus kulisszatitkok Tóth Péter Benjámintól (Media1)

A Media1 podcast- és rádióműsorának vendége volt Tóth Péter Benjámin, az Artisjus Magyar Szerzői Jogvédő Iroda Egyesület üzleti transzformációs igazgatója, akivel a zeneiparról és a szerzői jogdíjakról beszélgettünk, de jutott idő az irodalmi jogdíjak kérdésére is: mekkora összeget kapnak azok, akiknek a novelláit felolvassák? A beszélgetés során kielemeztük, hogyan alakult át az elmúlt időszakban a zeneipar és ezzel együtt a jogdíjak kérdése.

zeneipar, podcast
Fotó: Media1 / DALL-E / AI

Vendégünk elmesélte, hogy a megváltozó világhoz hogyan igazodott az egyébként már 1906 óta, vagyis immáron közel 120 éve működő Artisjus, hogyan dolgozzák fel azt a hatalmas adatot, amelyek a zenék sok milliárd felhasználására vonatkoznak és hogyan működik a közös jogkezelés.

Tóth Péter Benjámin elárulta, mekkora bevételtől esnének el a dalszerzők, ha nem lenne mindez, illetve szó esett arról, hogy hogyan történik a különböző dalszerzők (mintegy 19 ezer ember) között a jogdíjak szétosztása. Szó esett arról, hogy az egyes előadók között milyen nagy eltérések vannak. Az Artisjus munkatársa elmondta például, hogy van körülbelül 64 dalszerző, aki kiemelt összegeket kap.

Beszélgettünk arról is, hogy a zeneipar bevételein belül mekkora szeletet tesznek ki a különböző bevételek (például fellépti díjak, merchandise stb.) mellett a jogdíjak.  Tóth Péter Benjámin elmesélte, hogy hogyan számolják ki, hogy például a Spotify, az iTunes, a YouTube Music vagy egy kereskedelmi rádió, esetleg egy közösségi rádió mekkora összeget fizet a zenei lejátszások után, illetve mi alapján határozzák meg a jogdíjakat.

Az Artisjus munkatársa elmondta, hogy milyen problémát okoz a zeneipar számára, hogy a jogdíj-tarifa inflációarányos megemelésére vonatkozó javaslatukat nem fogadta el az Igazságügyi Minisztérium, ezért beragadtak a korábbi tarifák a megelőző évi szinteken.

Rákérdeztünk, hogy milyen az együttműködés a zenemegosztó szolgáltatásokkal és megtudakoltuk azt is, hogy kell-e fizetni jogdíjat akkor, ha valaki egy podcastot indít, és abban zene is elhangzik, illetve miért vonatkoznak más szabályok arra, ha valaki Spotify-ra vagy YouTube-ra teszi fel a vonatkozó tartalmait, vagy ha egy saját szerverre helyezi el azt. A beszélgetésből kiderült, mekkora összeget kell fizetnie jogdíjként azoknak, akik online rádiót üzemeltetnek.

Érintettük a beszélgetésben az úgynevezett stockzenék kérdését is, valamint a kalózkodásról, torrentről és a zenei sikerlistákról is szó esett.

A Media1 május 6-i műsora, benne a teljes, Tóth Péter Benjáminnal készült beszélgetéssel az alábbi lejátszó segítségével hallgatható meg.

  Feliratkozhat a vipcast powered by Media1 Podcastra! Elérhető a podcast Spotify-oniTunes-on, és más podcast platformokon keresztül is. A podcasthoz kapcsolódóan ajánljuk a Media1 hírportált is, mely a www.media1.hu oldalon érhető el. A Media1 RSS csatornájára feliratkozva mindig elsőként értesülhet a média világának híreiről! Kérheti a Media1 híreit Telegram applikációval is. A Media1 műsorával többek között az alábbi rádiókban is találkozhat:
  • Budaörs Rádió (Budapest FM 104,8 MHz)
  • Balaton Rádió (Siófok FM 88,7 MHz)
  • Alpha Rádió (Székesfehérvár FM 88,9 MHz)
  • Maxi Rádió (Gyöngyös FM 92,4 MHz)
  • Mega Rádió (Békéscsaba FM 98,4 MHz, Orosháza FM 90,2 MHz, Gyula FM 90,5 MHz)
  • Csaba Rádió (Békéscsaba FM 88,9 MHz)
  • Radio-B (online rádió)
  • Hobby Rádió (online rádió és egyes kábelszolgáltatók set-top-boxain)
  • Radio N Café (online)
  • Pannónia Rádió (online)
  • Menő Rádió (online)

Jimi Hendrix és a ROLI kontroller – DTM, 2018.04.17./5.

A „simogatós szintire”, vagyis a ROLI kontrollerre a műsor utolsó perceiben még visszatértünk, mivel Marco Parisi performanszát érdemes megnézni, de főleg meghallgatni. Konkrétan gitárszólót játszik egy billentyűs hangszeren, amin nem csupán nyomkodni lehet a billentyűket, hanem simogatni is. Így került a DTM műsorba Jimi Hendrix és az 1967-es Little Wing c. dal

Marco Parisi a Little Wings c. 1967-es Jimi Hendrix dalt játssza a ROLI kontrolerrel. Forrás: ROLI/YouTube
Marco Parisi a Little Wings c. 1967-es Jimi Hendrix dalt játssza a ROLI kontrolerrel. Forrás: ROLI/YouTube
Balról jobbra: Réz B. Gábor, Alföldi István, Szilágyi Árpád. Fotó: Nemes Ilona
Balról jobbra: Réz B. Gábor, Alföldi István, Szilágyi Árpád. Fotó: Nemes Ilona

A podcast hangfelvétel lejátszása a „play” ikont ábrázoló ikonra kattintva indul, de a hangfájl akár le is tölthető. A lejátszó egy külön ablakban is elindítható.

Videó a DTM Asztaltársaság műsorának ezen részletéről:

Tetszenek a vipcast.hu tartalmai? Ha még nem tetted meg, lájkold a vipcast.hu Facebook-oldalát és iratkozz fel teljesen ingyenesen a podcastra is, hogy ne maradj le a következő hanganyagokról!

Lézerkard és drum ‘n bass – DTM, 2018.03.20./5.

Talán a Guitar Hero nevű játékhoz hasonlít a leginkább a LIV-féle Beat Saber című játék. Zene ütemére kell két lézerkardhoz hasonló kontrollerrel „szeletelni” a felénk repülő kockákat. A DTM belenézett a játékmenetbe, melyben egy csinos hölgy fején VR sisakkal rendkívül rutinosan kezeli a fénykardokat – az asztaltársaság pedig kommentálta.

Kép a Beat saberből. Forrás: LIV/Beat saber
Kép a Beat saberből. Forrás: LIV/Beat saber
Szilágyi Árpád műsorvezető és Képes Gábor IT-múzeológus kommentelik a Beat Sabert. Fotó: Nemes Ilona
Szilágyi Árpád műsorvezető és Képes Gábor IT-múzeológus kommentelik a Beat Sabert. Fotó: Nemes Ilona

A podcast hangfelvétel lejátszása a „play” ikont ábrázoló ikonra kattintva indul, de a hangfájl akár le is tölthető. A lejátszó egy külön ablakban is elindítható.

Kapcsolódó videónk is van, íme:

Tetszenek a vipcast.hu tartalmai? Ha még nem tetted meg, lájkold a vipcast.hu Facebook-oldalát és iratkozz fel teljesen ingyenesen a podcastra is, hogy ne maradj le a következő hanganyagokról!

A DTM asztaltársasággal közvetlenül itt lehet kapcsolatba lépni: www.facebook.com/DTMasztaltarsasag

 

Hatsune Miku, a hologram sztár – DTM, 2017.10.24./4.

Tíz éve született meg Japánban az az énekes előadó, akinek neonkék haja van, hatalmas manga-szemei és az utóbbi években már digitális hologramként lép fel a valódi színpadokon is. Hatsune Mikuról van szó, aki a kezdeti időkben a Vocaloid énekszintetizátort hívott népszerűsíteni, de a japán fiatalok körében azóta befutott, mint popsztár… a furcsa popkulturális jelenséget Páll Zelinda segítségével mutatjuk be – képben és hangban.

Keleti Arthur, Bódi Zoltán és Szilágyi Árpád a DTM október 24-i műsorában. Fotó: Nemes Ilona
Keleti Arthur, Bódi Zoltán és Szilágyi Árpád a DTM október 24-i műsorában. Fotó: Nemes Ilona

A podcast hangfelvétel lejátszása a „play” ikont ábrázoló ikonra kattintva indul, de a hangfájl akár le is tölthető. A lejátszó egy külön ablakban is elindítható.

Videó:

Tetszenek a vipcast.hu tartalmai? Ha még nem tetted meg, lájkold a vipcast.hu Facebook-oldalát és iratkozz fel teljesen ingyenesen a podcastra is, hogy ne maradj le a következő hanganyagokról!

A DTM asztaltársasággal közvetlenül itt lehet kapcsolatba lépni: www.facebook.com/DTMasztaltarsasag

Star Citizen: ilyen még soha nem volt játékban + Amper, az AI zeneszerző dala DTM, 2017.08.29/2.

A Star Citizen című játékban olyan technológiát vetnek be, amelyet eddig csak látványos hollywoodi filmekben használtak – a különbség, hogy ez az arckövetéses technológia most már az otthoni számítógépen is elérhető lesz. Erről számol be a műsorban Herpai Gergely (BadSector), a PS4Pro.eu újságírója és a műsor közben látható is a mozgáskövetéses-arckövetéses (motion capture, facereading) technológia. Utána pedig belehallgathatunk az amerikai énekesnő, Taryn Southern nyolc nappal korábban megjelent dalába, a Break Free-be, ami azért érdekes, mert a dal zenéjét egy mesterséges intelligencia, név szerint Amper írta. A videotelefon vonalban pedig zenei rádiós műsorvezető kollégánkkal, a Hajdúszoboszlóról jelentkező Czinege Leventével kommentáljuk a dalt.

Czinege Levente rádiós műsorvezető.
Czinege Levente rádiós műsorvezető
Herpai Gergely (BadSector), a PS4Pro.eu újságírója, Szalay Dániel újságíró. Fotó: Nemes Cilla
Herpai Gergely (BadSector), a PS4Pro.eu újságírója, Szalay Dániel újságíró. Fotó: Nemes Cilla

A podcast hangfelvétel lejátszása a „play” ikont ábrázoló ikonra kattintva indul, de a hangfájl akár le is tölthető. A lejátszó egy külön ablakban is elindítható.

Van videofelvételünk is:

Szerkesztő-műsorvezető: Szilágyi Árpád
Az asztaltársaság tagjai ezúttal: Herpai Gergely (BadSector) újságíró, Szalay Dániel újságíró és Google Hangouts vonalon: dr. Fehér Katalin újmédia kutató,

Hangtechnikus: Orsós József
Operatőr: Gál Marcell
Adásrendező: Jeney Erzsébet
Szignál: LukHash zenéje, www.lukhash.com

A műsor a Hyp-R stúdióban készült, a Lurdy Házban, Budapesten.

Tetszenek a vipcast.hu tartalmai? Ha még nem tetted meg, lájkold a vipcast.hu Facebook-oldalát és iratkozz fel teljesen ingyenesen a podcastra is, hogy ne maradj le a következő hanganyagokról!

A DTM asztaltársasággal közvetlenül itt lehet kapcsolatba lépni: www.facebook.com/DTMasztaltarsasag

 

A mamahotel lakói

Ki „menti” ki a „mamahotelból” a mostanában bumeránggyereknek vagy másképp „gyernőttnek” említett fiatalokat a szülői házból, ahol akár 30 évesen is gondoskodnak róluk?

Alpár Balázs, Kontra Műhely
Alpár Balázs, Kontra Műhely

Hol ismerkedhetnek manapság a fiatalok, vannak-e még igazi közösségek? Mit jelent a mai generáció számára a Facebook?  Milyen értékekben hisznek az 1980-as években születettek? Alpár Balázzsal, a fiatal értelmiségieket tömörítő Kontra Műhely egyik alapítójával, a generáció egyik tagjával, az egyébként egyre ismertebb zenész-zeneszerzővel többek között ezekről a kérdésekről is beszélgettünk, no és persze a zenészek életéről.