Óriási adatmennyiséget digitalizál és tesz kereshetővé az Arcanum, a Digitális Tudománytár (ADT), de vajon hogyan csinálják mindezt, és milyen kihívásokkal szembesülnek? Erről beszélgettünk a Media1 podcastjában Biszak Sándorral, az Arcanum alapítójával.
Technikai, jogi és egyéb kihívások egyaránt nehezítik az Arcanum munkáját. Hogyan birkóznak meg ezekkel és mi ennek a jövője? Mit szólnak az Arcanumot érintő kritikákhoz? Ez is szóba került a beszélgetésben, amelyet Biszak Sándorral készítettünk.
A teljes beszélgetés meghallgatható az alábbi lejátszó segítségével.
A koronavírus-járvány nem várt hullámokat indított el az egész világon. A pandémia első periódusaiban sokan nem is igazán tudták, merre az előre. Emberek haltak meg, cégek csődöltek be, munkahelyek mentek tönkre.
A pandémia és a lezárások sok mindent megváltoztattak. De lehet bármi pozitívumról beszélni? Az igazság az, hogy a COVID-19 sok olyan folyamatot felgyorsított, aminek már rég itt lett volna az ideje a 21. században.
Ma már rengeteg okos megoldás érhető el, amelyekkel monitorozhatjuk az üzleti tevékenységeket, kapcsolatokat. Az egyik ilyen az automatizált adatintegráció, amely segítségével mindig tisztában lehetünk a nyilvánosan elérhető gazdasági adatokkal, hiteles céginformációkkal.
A Media12020. június 8-án sugárzott rádióműsorának vendége volt Grósz Judit, az RTL Magyarország digitális és üzletfejlesztési igazgatója, valamint Sztaniszláv András, a Magyar PR Szövetség (MPRSZ) elnöke. Az adásból készült egy hosszabb verzió is, ami kizárólag a podcast hallgatói számára érhető el.
Grósz Juditot a Media1 műsorában legelőször is arról kérdeztük, hogy hogyan hatott a COVID-19 az RTL Magyarország és azon belül főleg annak digitális üzletágára, illetve a lakosság médiahasználatára.
Műsorunknak árulta el elsőként a vállalat digitális- és üzletfejlesztési igazgatója, hogy miután a koronavírus járvány kitörését követően az RTL Magyarország újratervezést hajtott végre idei tévés programstratégiájában, és egyes saját gyártású tévésorozatait (Apatigris, A Tanár harmadik évada) egyelőre csak az RTL Most+ nevű netes felületen mutatta be (egy harmadik tartalom, a magyar fejlesztésű Mellékhatás című szériájuk pedig a tévés premier előtt a neten már előbb elérhető volt), nagyon jelentős mértékben megnőtt a prémium internetes platformjuk népszerűsége:
2 hónap alatt megduplázódotta felhasználók száma.
A prémium felület egyébként tavaly novemberben indult és folyamatosan kötnek megállapodásokat műsorterjesztő szolgáltatókkal arról, hogy elérhetővé teszik a szolgáltatást. Áprilisban is bővült, hogy mely szolgáltatóknál érhető el, de a regisztrált felhasználók számának gyors növekedése elsősorban a saját gyártású tartalmak digital-first, azaz elsőként digitális térben történő premierjének tulajdonítható – mondta az RTL Magyarország digitális- és üzletfejlesztési igazgatója a műsorba az interneten keresztül bejelentkezve.
Grósz Judit, az RTL Magyarország digitális- és üzletfejlesztési igazgatója. Fotó: RTL sajtószoba
Grósz Judittól megkérdeztük, hogyan készülnek arra, hogy versenytársuk,TV2Play néven tervez ingyenes netes videóplatformot, mire Grósz Judit elmondta, kit tekintenek a valódi konkurensüknek. Ebből már sejteni lehet, hogy nem a TV2-t.
Szóba került, hogy tervezik-e az RTL-nél, hogy a jelentős költséggel előállított saját gyártású sorozataikat a későbbiekben is először az interneten teszik elérhetővé, vagy akár kizárólag neten mutatják be, hiszen a nagyobb pénz ma még nyilvánvalóan a tévében van, de a digitális fejlődéshez láthatóan hozzájárul, ha vannak ilyen jellegű exkluzív anyagok.
Érintettük azt is, hogy nem tartottak-e a netes kalózkodástól, amikor az Apatigrist és a Tanárt először a netre tették fel, illetve beszélgettünk arról is, mit tudnak tenni ez ellen.
A Media1 műsora rákérdezett, hogy melyek a legnépszerűbb RTL-es videós tartalmak a digitális térben, és miután Grósz Judit elárult ezzel kapcsolatban néhány trendet, azt is elmondta, milyen eszközökről néznek az emberek efféle tartalmakat.
Érdeklődtünk arról is, hogy mi az oka annak, hogy az RTL Most+ szolgáltatást csak valamelyik műsorterjesztő szolgáltatón keresztül lehet igénybe venni (és egyelőre azt sem minden szolgáltatón keresztül), vagyis az HBO GO működési elvével ellentétben ezt nem rendelhetjük meg közvetlenül az RTL-től.
A válaszból többek között megtudhattuk azt is, hogy hamarosan meglehet az 1 milliomodik háztartás, ahol elérhető lesz a szolgáltatás.
Arról is érdeklődtünk, van-e arra terv, hogy az RTL Magyarországon is megerősítse online hírszolgáltatását, illetve indítanak-e esetleg netes tévécsatornát (például digitális hírcsatornát). Azt is kitárgyaltuk, hogy tervezik-e esetleg, hogy teljesen reklámmentesítve is igénybe vehessük az RTL Most+ szolgáltatást egy magasabb csomag (akár fizetség) keretében, illetve beszélgettünk arról is, hogyan vélekednek a felhasználók a reklámokról.
Végül szóba került az úgynevezett cord-cutting jelenség is, vagyis az, hogy egyes országokban sok felhasználó lemondja a tévé előfizetését. Grósz Judit elmondta, érzékelnek-e ilyesmit hazánkban.
(A műsor visszahallgatásához a link lent.)
Hogyan érintette a járvány a PR-t?
A műsor második felében Sztaniszláv Andrással, a Magyar PR Szövetség (MPRSZ) tavaly megválasztott új elnökével (és egyben a CIPR International, a CIPR / Chartered Institute of Public Relations nevű szakmai szervezet egyik legnagyobb tagozatának elnökével arról beszélgettünk, hogyan érintette a koronavírus a PR-szakmát, mekkorát nőhetett körükben a munkanélküliség.
Sztaniszláv András, az MPRSZ elnöke
Szóba került, hogyan próbál segíteni az MPRSZ, illetve hogyan változott meg a vállalati kommunikáció a COVID-19 hatására. Beszélgettünk arról is, hogy számítanak-e arra, hogy a járvány gazdasági következményei miatt felgyorsul az a folyamat, hogy egyre több újságíró megy át a pr-szakmába, de megbeszéltük azt is, hogy a magyar pr-szakmát mennyiben érintette másképp a járvány, mint más országok pr-osait. Az is előkerült, hogy miért pont idén került be először a public relations a reklámtortába.
A Media1 műsor 2020. június 8-i adásának hosszabb változata (benne Grósz Judittal majd Sztaniszláv Andrással) az alábbi lejátszón lévő play ikonra kattintva visszahallgatható, illetve podcastként a lenti linkre kattintva le is tölthető. A lejátszás akár külön ablakban is lehetséges!
Nézz szét a Vipcast.hu-n alaposabban, mert ott további podcastokat is találsz, immáron több mint tíz évre visszamenőleg!
A Media1 legközelebb június 22-én 19 órakor jelentkezik a Budapest 87,6 MHz-en, a Spirit FM frekvenciáján és a spiritfm.hu-n streaming segítségével, majd nem sokkal az adás után a vipcast.hu és a Media1 podcast felületén.
Az egyre jobban digitalizálódó világban az ügyféladatok értékes információk a vállalkozások számára, hiszen ezek segítségével érhetik el az ügyfeleket. Ezek rendszerezésére ma már nem elég egy Excel táblázat, hiszen nagyon sok adatról van szó, amivel a cég alkalmazottai, leginkább az értékesítők nap mint nap dolgoznak.
Szeptemberben ismét megrendezi konferenciáját az Informatikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ). A rendezvény előzetesében olyan kulcsszavakat láthatunk mint okosgyár, agilis vállalat vagy éppen kifizetődő digitalizáció. Ezekről beszélgettünk az IVSZ tartalomigazgatójával, Dojcsák Dániellel. Ezután pedig megismerkedhetünk a robotok pankrációjával, azaz a BattleBots című amerikai televíziós valóságshow-ba csomagolt versenyről, aminek során egy jól elkerített arénában egymást püfölik a távirányítású gépek („robotok”). A meccsnek akkor van vége, ha az egyik robot már mozgásképtelen…
Dojcsák Dániel (IVSZ) a DTM augusztus elsejei műsorában. Fotó: Nemes Cilla
A podcast hangfelvétel lejátszása a “play” ikont ábrázoló ikonra kattintva indul, de a hangfájl akár le is tölthető. A lejátszó egy külön ablakban is elindítható.
Szerkesztő-műsorvezető: Szilágyi Árpád
Az asztaltársaság tagjai ezúttal: Dojcsák Dániel (IVSZ), Justin Viktor és Skype vonalon: Bódi Zoltán, netnyelvész.